Utkast: Sept. 24, 2010

Syfte:
Vi ska lära oss om mekanisk energi , och räkna ut läges- och rörelseenergi.


Materiel:
2 x Läderpåsar med bly
Linjal
Termometer
Våg


Hypnotes:
Jag tror att temperaturen kommer ändras efter vi har släppt påsen, att den kommer höjas och att påsen som vi släppt 2 m kommer få en högre temeratur än påsen vi släppt från 1 m. Om man gnider händerna mot varanndra ganska snabbt blir dem varma , det tror jag samma sak kommer hända med blyen i påsen, temeraturen kommer stiga eftersom blyet i påsen röras om och gnids mot varanndra.
Jag tror påsarnas lägesenergi kommer omvandlas till rörelseenergi i nedfallet, och att rörelseenergin i påsen vi släpper från 2 m kommer få högre rörelseenergi än den från 1 m.


Utförande:
Vi började med att väga båda påsarna sedan öppnade vi påsen och tog temperaturen. Efter mätte vi upp två höjder 1 meter och 2 meter. Vi började med att släppa påse nr 1 från 1 m 50 gånger och sedan tog vi temperaturen på den igen. Och sedan släppte vi påse nr 2 från 2 m 50 gånger och tog temperaturen efter.
Sedan räknade vi ut rörelseenergin precis innan nedslagsögonblicket med hjälp att ränkemetoden E = mv2 / 2.



Resultat:
PÅSE 1 
temp. innan släppet: 23 grader
temp. efter: 27 grader
vikt: 0,4 kg
lägesenergin från 1 m : 0,4 kg=4 N      4 N x 1 m = 4 Nm = 4 J
rörelseenergin precis innan påsen slog i marken: 4 J      

PÅSE 2
temp. innan släppet: 22 grader
temp. efter: 29 grader
vikt: 0,415 kg
lägesenergin från 2 m: 0,415 = 4,15 N         4,15 N x 2 m = 8,30 Nm = 8,30 J
rörelseenergin precis innan påsen slog i marken: 8,30 J



FELKÄLLOR:
Jag räknade inte ut rörelseenergin , utan bara tog lägesenergisvaret . Men jag fattar sättet och hur man får fram hastigheten(v) genom att ta roten ur 2e dividerat med massan , men jag har försökt flera gånger men mina svar blir fel .. Jag har försökt att använda 0,4 som massa och 4 och andra grejer har jag försökt ändra men allt blir bara fel , du måste hjälpa mig med det i skolan !!!


Teori:
Rörelseengergin precis innan påsen slår i marken är densamma som lägesenergin var innan "fallet", ingen extra energi har skapats eller förlorats , energin försvinner aldrig den kan bara omvandlas mellan olika former. I den här labben prövade vi mekanisk engergi , hur lägesenergi omvandlas till rörelseenergi. Saken, som i vårt fall var påsarna med bly, deras lägesenergi räknar man ut genom att multilicera påsens tyngd i Newton och sträckan från marken. Det svaret ger också svaret till påsens rörelseengergi precis innan den slår i marken , för då har all lägesenergi omvandlats till rörelseenergi. Men man kan räkna ut rörelseenergin genom att multiplicera hastigheten med massan med hastigeten och sen dividera det med 2 ( E=m x m x h /2 ).

Källa : Fysikboken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0